Iosif Demian – O lacrimă de fată (recondiționat)

CINEPUB - platforma online de film românesc
susține filmul românesc clasic

„Uneori, e mai important ceea ce nu vezi, decât ceea ce vezi.”

În 1980, Iosif Demian venea cu o formulă regizorală proaspătă, un film despre investigarea unei crime, un mix între realitate documentară dată de abordarea regizorală și ficțiune narativă — provenită deopotrivă din nuvela „Bunicul și o lacrimă de fată” de Petre Salcudeanu, cel care semnează scenariul, precum și dintr-un fapt aparent real care ar fi avut loc în anii ’70, conform genericului filmului. Cele două elemente se completează reciproc. Povestea satului, a locului și a oamenilor se împletește cu cea a investigației, filmată de o echipă angajată de miliție.

Vă prezentăm astăzi o bijuterie cinematografică recondiționata digital, cu sprijinul Lindab Romania, de Marius Donici, tehno-magicianul Cinepub.

O lacrimă de fată” este primul lungmetraj semnat ca unic regizor de directorul de imagine Iosif Demian. Filmul a stârnit un val de indignare în rândul autorităților, dar a fost proiectat în cadrul secţiunii „Un certain regard“ a Festivalului Internațional de Film de la Cannes doi ani mai târziu.

O LACRIMĂ DE FATĂ

de Iosif Demian

Joi, 09 Februarie, ora 20:30, pe CINEPUB.RO
„Este filmul care m-a făcut să visez să devin cineast. Într-o noapte de august, pe lună plină, la începutul celui mai întunecat deceniu, fugeam din „tabăra de pionieri” de la Costinești și după patru kilometri de singurătate pe șosea mă furișam în Amfiteatru, la începerea celei de-a doua proiecții a serii. Habar nu aveam despre film, cu atît mai mult nu îmi spunea nimic numele autorului. Am plecat năucit. Deși copil, simțeam că filmul îmi spunea „ceva”. Un ceva pe care nu îl găseam în manualele de școală care se deschideau cu fotografia Tovarășului.

Nu știam nimic despre realism, cu atît mai puțin despre adevărul existențial și încă nu pricepusem că mă născusem, trăisem și urma să îmi petrec restul vieții în minciună. Pentru că filmul vorbea – altfel – despre o țară, o provincie, un sat și un popor fardate oficial de o propagandă subtilă, de veche durată, care fusese reinterpretată după 30 decembrie 1948 și începuse cu poporanismul, sămănătorismul, post-memorandismul, glorificarea poeziei idilice a lui Coșbuc și Goga, fotografiile reginei Maria în port național, ale micului Mihai în costum de șef al cercetașilor. Mitul românului – cu atît mai mult al ardeleanului – era că acesta e bun, blînd, generos, înțelept, non-violent, poet, gospodar, generos, sensibil, curat, drept, cinstit, eroic ș.a.m.d.

Filmul scotea la iveală mizeria de sub luciul rîurilor carpatine, al lacurilor de munte, jegul din Dunăre, violența latentă, minciuna, ipocrizia, disperarea neputinței de a urla adevărul. Un soi de Castelul lui Kafka pe plaiuri mioritice, cu umbra moldoveanului, munteanului și ungureanului ridicînd Baltagul în noaptea sadică a zidirii lui Manole, la ascunzișul zidurilor Morii fără de noroc. Mi-am dorit mult să avem acest film pe cinepub.ro și în numele întregii echipe îi mulțumesc lui Iosif Demian, Ancăi Puiu și Mandragora pentru că ne-au făcut această, deopotrivă, onoare și bucurie

(Lucian Georgescu, cinepub.ro)

O lacrimă de fată” este un film despre căutarea adevărului. Demian deturnează așteptările publicului și se concentreaza pe identificarea adevărului, cel al oamenilor și al locului, apelând la o terță privire a unei camere diegetice și a unui cameraman, înzestrat cu capacitatea de a-l surprinde. Cu toate astea, adevărul se ascunde printre tăieturile de montaj. Demian nu reinventează un truc nou, dar îl folosește într-un mod propriu. În tandem, modernitatea cinematografică, o înșiruire de imagini brute, voalate și atent studiate, uniforme, se îmbină ca într-un dans, uneori violent, alteori lin.

Iosif Demian a emigrat în Australia la trei ani după ce filmul său a rulat la Festivalul de la Cannes. „Când m-am apucat să fac O lacrimă de fată, m-am gândit «ce-ar fi dacă acest film ar fi ca un banc?», pentru că la vremea aceea singurele care circulau fără să fie oprite erau bancurile. Și aşa am și făcut. Ţin minte că le-am spus actorilor bancul meu preferat: Georgică vine de la şcoală plângând şi-i spune mamei «Mamă, eu nu mă mai duc la şcoală niciodată». Şi maică-sa îi spune «Georgică, trebuie să mergi la şcoală din două motive: în primul rând, ai 55 de ani. Şi în al doilea, eşti directorul şcolii» Dacă v-a plăcut bancul, o să vă placă şi filmul”, spune Iosif Demian într-o sesiune de întrebări și răspunsuri din 2010.

Distribue și prietenilor tăi Distribue și prietenilor tăi
Tweet Tweet
Trimite unui prieten Trimite unui prieten
AICI găsiți mai multe informații despre toate filmele din portofoliul CINEPUB.
Pentru detalii suplimentare ne puteți scrie la adresa: contact@cinepub.ro

 

sursa: comunicate de presă